W celu uzyskania pomocy, niezbędnym jest złożenie wniosku o udzielenie pomocy. Kontakt z pracownikiem socjalnym można nawiązać osobiście, telefonicznie lub za pośrednictwem poczty. Złożenie wniosku jest podstawą do wszczęcia postępowania w sprawie przyznania świadczenia z pomocy społecznej.
Wniosek złożyć może:
- osoba zainteresowana;
- jej przedstawiciel ustawowy;
- inna osoba, za zgodą zainteresowanego.
Każde postępowanie kończy się wydaniem decyzji po przeprowadzeniu przez pracownika socjalnego rodzinnego wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania klienta. Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowiskowego przez osoby lub rodziny ubiegające się o świadczenia z pomocy społecznej lub na jego aktualizację przez osoby lub rodziny korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej stanowi podstawę do odmowy przyznania świadczenia, uchylenia decyzji o przyznaniu świadczenia lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
Celem wywiadu środowiskowego jest ustalenie sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej osoby/rodziny ubiegającej się o pomoc. Pracownik socjalny przeprowadza wywiad środowiskowy w ciągu 14 dni roboczych od daty wszczęcia postępowania, a w sprawach pilnych w terminie 2 dni.
Wnioskodawca zobowiązany jest zgromadzić i udostępnić dokumenty wymagane w toku postępowania, w calu potwierdzenia swojej sytuacji rodzinnej, dochodowej i majątkowym. Wynika to z art. 107 ust. 5B i 5d ustawy o pomocy społecznej.